Το ΑΠΘ ανεβάζει το επίπεδο σπουδών εν μέσω κορονοϊού
Δημοσιεύτηκε στις 18/06/2020
Έξυπνες λύσεις για καλύτερη αφομοίωση της ύλης και δικαιότερη αξιολόγηση της επίδοσης των φοιτητών Νομικής
Θεσσαλονίκη, 18/6/2020
Μια πρωτοποριακή όσο και καινοτόμα μέθοδο αφομοίωσης της διδακτέας ύλης και αξιολόγησης της επίδοσης των φοιτητών εφήρμοσε η Νομική Σχολή του ΑΠΘ στο πλαίσιο του μεταπτυχιακού της προγράμματος «Διεθνείς και Ευρωπαϊκές Νομικές Σπουδές».
Μόλις έκλεισε το Πανεπιστήμιο λόγω της πανδημίας και τα μαθήματα άρχισαν να διεξάγονται με τηλεδιάσκεψη, οι διδάσκοντες το Δίκαιο των Διεθνών Συναλλαγών έθεσαν σε κίνηση μια εικονική διαιτησία, στην οποία συμμετείχαν όλοι οι φοιτητές του μαθήματος, οι οποίοι χωρίστηκαν σε ομάδες για να παίξουν όλους τους ρόλους των συμμετεχόντων σε μια διεθνή εμπορική διαιτησία: διαιτητικό κέντρο, διαιτητικό δικαστήριο, σύμβουλοι των μερών και μάρτυρες.
Από τις αρχές Απριλίου μέχρι και την προηγούμενη εβδομάδα, οι φοιτητές διεξήγαγαν το γραπτό μέρος της διαδικασίας, ανταλλάσσοντας δικόγραφα και υπομνήματα, όπως και σε μια πραγματική διαιτησία. Την Παρασκευή 12 Ιουνίου 2020, διεξήχθη η ακροαματική διαδικασία ενώπιον του «διαιτητικού δικαστηρίου», στην οποία συμμετείχαν όλοι οι φοιτητές εξ αποστάσεως, παίζοντας ο καθένας τον ρόλο του. Η διαδικασία αυτή αποτέλεσε και την προφορική τους εξέταση στο μάθημα, στην οποία θα συνεκτιμηθεί και η συμβολή τους στο γραπτό μέρος της διαδικασίας που προηγήθηκε και έπεται.
Η εικονική διαιτησία συνεχίζεται με την κατάθεση των υπομνημάτων των μερών μετά τη συζήτηση της υπόθεσης και θα ολοκληρωθεί με την έκδοση της διαιτητικής απόφασης στις αρχές Ιουλίου. Με τον τρόπο αυτό, οι φοιτητές θα έχουν διεξαγάγει μια εικονική εμπορική διαιτησία καθόλη τη διάρκεια του εξαμήνου τους, εφαρμόζοντας στην πράξη τον εναλλακτικό αυτό τρόπο επίλυσης διαφορών, αφού πρώτα διδάχθηκαν το θεσμικό του πλαίσιο.
Στον παρακάτω σύνδεσμο, μπορεί κανείς να παρακολουθήσει την εξέλιξη της διαδικασίας:
http://mockarbitrationonline.blogspot.com/p/forum.html
Η ακροαματική διαδικασία είναι αναρτημένη και στο youtube:
Ο συντάκτης της υπόθεσης πάνω στην οποία διαγωνίστηκαν οι φοιτητές και Διευθυντής του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Νομικών Σπουδών, Καθηγητής Παναγιώτης Γκλαβίνης, δήλωσε τα εξής:
«Πέραν των εγκυκλίων σπουδών τους, οι φοιτητές μας συνηθίζουν να συμμετέχουν κάθε χρόνο και σε διεθνείς διαγωνισμούς εικονικών δικών. Φέτος, δεν κατέστη εφικτό κάτι τέτοιο, καθώς δεν έγιναν οι περισσότεροι διαγωνισμοί στους οποίους συμμετέχουμε. Έτσι, στο μεταπτυχιακό μας των Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών, αξιοποιήσαμε ένα παλιό εργαλείο διεξαγωγής διεθνών εμπορικών διαιτησιών από απόσταση, με το οποίο έχω διεξαγάγει δύο διεθνείς διαγωνισμούς στο παρελθόν, από το 2013 μέχρι και το 2018, στους οποίους συμμετείχαν ομάδες φοιτητών από διάφορα ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια. Φέτος, το δοκιμάσαμε με μεγάλη επιτυχία ως κεντρική εκπαιδευτική δραστηριότητα σε ένα από τα μαθήματά μας. Το εργαλείο αυτό αξιοποιεί τις μεθόδους της σύγχρονης και της ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και συνδυάζει τη θεωρητική κατάρτιση με την πρακτική εφαρμογή της, ενώ σε επίπεδο εξέτασης εισάγει το στοιχείο “peer to peer” στην αξιολόγηση της επίδοσης των φοιτητών. Ο ενθουσιασμός τους κατά τη συμμετοχή τους ήταν μεγάλος και απέδειξε ότι η καινοτομία στην εκπαιδευτική διαδικασία μπορεί να δώσει έξυπνες διεξόδους σε καταστάσεις εμπλοκής της κλασικής εκπαίδευσης που βιώνουμε».
Ο μεταπτυχιακός φοιτητής Γιώργος Νάπας, που διαδραμάτισε συντονιστικό ρόλο στο εγχείρημα αυτό από τη μεριά των φοιτητών, δήλωσε σχετικά:
«Η επιτακτική ανάγκη αναπροσαρμογής του τρόπου διδασκαλίας λόγω των απρόσμενων δεδομένων που προέκυψαν φέτος είχε ως αποτέλεσμα την οργάνωση μιας εναλλακτικής μορφής διδασκαλίας, που στόχευε στη σφαιρικότερη κατανόηση της ύλης του μαθήματος. Χάρη στο εγχείρημα αυτό, μάθαμε παίζοντας τους ρόλους των πρωταγωνιστών σε μια διεθνή εμπορική διαιτησία, κατανοώντας στην πράξη τους κανόνες διεξαγωγής της. Από τη μεριά μας, το είδαμε σαν πρόκληση να το φέρουμε σε πέρας εντός του τρέχοντος εξαμήνου, εκ παραλλήλου με τη διδασκαλία του μαθήματος που διεξαγόταν στο μεταξύ. Νομίζω πως το αποτέλεσμα ξεπέρασε τις προσδοκίες μας».
Η Κοσμήτορας της Νομικής Σχολής του ΑΠΘ, Καθηγήτρια Ελισάβετ Συμεωνίδου-Καστανίδου, έκανε την ακόλουθη δήλωση για το θέμα:
«Συγχαίρω τους συναδέλφους και τους φοιτητές μας για την πρωτοβουλία αυτή. Αποδεικνύουν πως μπορούμε να ανεβάσουμε το επίπεδο σπουδών της Σχολής ακόμη και στις πιο δύσκολες συνθήκες, τις οποίες αντιμετωπίζουμε τον καιρό αυτό στη διδακτική και την εξεταστική διαδικασία. Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό εργαλείο μπορεί να αποτελέσει μια καλή πρακτική στον τομέα της νομικής εκπαίδευσης και θα μελετήσουμε την αξιοποίησή του με εφαρμογές και σε άλλους κλάδους του δικαίου».
Ο Πρύτανης του ΑΠΘ, Καθηγητής Νικόλαος Γ. Παπαϊωάννου, δήλωσε τα εξής:
«Είναι γνωστές οι δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε το εξάμηνο αυτό για να μετατρέψουμε τη διδασκαλία μας σε εξ αποστάσεως και που ήδη αντιμετωπίζουμε για να αξιολογήσουμε εξ αποστάσεως και την επίδοση των φοιτητών μας. Στο πλαίσιο αυτό, χαιρετίζω την προσπάθεια των συναδέλφων της Νομικής Σχολής να καινοτομήσουν κατά τη διδασκαλία και την εξέταση ενός μαθήματος από απόσταση, αποδεικνύοντας πως ακόμα και στις αντίξοες αυτές συνθήκες μπορούμε να γίνουμε καλύτεροι, αν σκεφτούμε έξω από το κουτί».
Καθηγητές του ΑΠΘ στην κατάταξη των κορυφαίων επιστημόνων στον τομέα των Υπολογιστών και της Ηλεκτρονικής για το 2020
Δημοσιεύτηκε στις 03/06/2020
Θεσσαλονίκη, 3/6/2020
Στην κατάταξη με τους κορυφαίους επιστήμονες του 2020 στην Επιστήμη των Υπολογιστών και της Ηλεκτρονικής (Computer Science and Electronics) που δημοσίευσε το Guide2Research συμμετέχουν Καθηγητές του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Πρόκειται για την 6η ετήσια έκδοση της κατάταξης των κορυφαίων χιλίων επιστημόνων στον συγκεκριμένο τομέα, ανάμεσα στους οποίους βρίσκονται ο Καθηγητής του Τμήματος Πληροφορικής του ΑΠΘ, Ιωάννης Πήτας, και ο Καθηγητής του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ΑΠΘ, Γεώργιος Καραγιαννίδης. Οι δύο Καθηγητές του ΑΠΘ, μάλιστα, βρίσκονται στις δύο πρώτες θέσεις στην κατάταξη για την Ελλάδα.
Για την έκδοση της κατάταξης μελετήθηκαν περισσότερα από 6.000 προφίλ επιστημόνων από όλο τον κόσμο, συνυπολογίζοντας αρκετούς παράγοντες και μετρήσεις σχετικά με το επιστημονικό τους έργο. Στο σύνολο των προφίλ των επιστημόνων που μελετήθηκαν περιλαμβάνονται 37 επιστήμονες από ακαδημαϊκά και ερευνητικά ιδρύματα της χώρας, μεταξύ των οποίων βρίσκονται 4 ακόμη μέλη του ΑΠΘ από το Τμήμα Πληροφορικής: ο Καθηγητής Ιωάννης Μανωλόπουλος, ο Καθηγητής Ιωάννης Βλαχάβας, ο Καθηγητής Κωνσταντίνος Κοτρόπουλος και ο Επίκουρος Καθηγητής Γρηγόριος Τσουμάκας.
«Η σημαντική αυτή διάκριση των συναδέλφων αποτελεί μία ακόμη απόδειξη της εξαιρετικής δουλειάς που γίνεται στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, αντικατοπτρίζει το υψηλό επίπεδο σπουδών που παρέχει το Πανεπιστήμιό μας και μας κάνει ιδιαίτερα περήφανους. Ο τομέας της Πληροφορικής, ένας από τους πυλώνες του Αριστοτελείου, δημιουργεί διαρκώς νέες προοπτικές έρευνας και ανάπτυξης, ενώ αποτελεί φυτώριο των επιστημόνων του μέλλοντος. Προσανατολισμένο στην έρευνα, την καινοτομία και την αριστεία, το Αριστοτέλειο παράγει σημαντικό έργο, διεθνούς κύρους και αναγνώρισης», δήλωσε ο Πρύτανης του ΑΠΘ, Καθηγητής Νικόλαος Γ. Παπαϊωάννου.
Αξίζει να αναφερθεί ότι από τα ακαδημαϊκά και ερευνητικά ιδρύματα της χώρας το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο συμμετέχει στη συνολική κατάταξη με τον μεγαλύτερο αριθμό επιστημόνων (6).
Τα κριτήρια για την κατάταξη των επιστημόνων αφορούσαν τον δείκτη επιστημονικής ποιότητας (h-index from Google Scholar), ο οποίος έπρεπε να είναι ίσος ή μεγαλύτερος από 40 για να συμπεριληφθούν στην αξιολόγηση, τις παραπομπές, τις βιβλιογραφικές αναφορές κάθε επιστήμονα στο διαδίκτυο, όπως επίσης και τις διακρίσεις τους έως τις 16 Μαΐου 2020.
Περισσότερες πληροφορίες για τη συγκεκριμένη κατάταξη από ακαδημαϊκά και ερευνητικά ιδρύματα της χώρας μπορείτε να δείτε στον σύνδεσμο
http://www.guide2research.com/scientists/GR…
Μη ανιχνεύσιμη παρουσία του ιού SARS-CoV-2 στα αστικά υγρά απόβλητα της Θεσσαλονίκης μετά τις 6 Μαΐου, σύμφωνα με μετρήσεις του ΑΠΘ
Δημοσιεύτηκε στις 28/05/2020
Θεσσαλονίκη, 28/5/2020
Ιδιαίτερα αισιόδοξα ευρήματα για την πορεία της πανδημίας Covid-19 παρουσιάζει η μεγάλη έρευνα που πραγματοποιεί ομάδα επιστημόνων του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Η ομάδα του ΑΠΘ, σε συνεργασία με την Εταιρεία Ύδρευσης και Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης (ΕΥΑΘ), παρακολουθεί τη συγκέντρωση του ιού SARS-CoV-2 στα υγρά απόβλητα στην είσοδο της Εγκατάστασης Επεξεργασίας Λυμάτων Θεσσαλονίκης (ΕΕΛΘ).
Σύμφωνα με τις μετρήσεις της ομάδας του ΑΠΘ, η συγκέντρωση του γονιδιώματος του ιού στα λύματα, μετά από εξορθολογισμό με βάση παράλληλες μετρήσεις μιας σειράς περιβαλλοντικών αναστολέων, ήταν σταθερά μειούμενη από τις 21 Απριλίου 2020 και έπειτα, ενώ μετά τις 6 Μαΐου 2020 ήταν πρακτικά μη ανιχνεύσιμη.
Η χρονική αυτή εξέλιξη της παρουσίας του ιού στον πληθυσμό της Θεσσαλονίκης, όπως αποτυπώνεται στις μετρήσεις του ΑΠΘ, είναι σύμφωνη τόσο με την αναμενόμενη μείωση της παρουσίας του ιού λόγω των περιοριστικών μέτρων που ήταν σε ισχύ μέχρι τις 3 Μαΐου 2020, όσο και με τη γενική εικόνα του αριθμού κρουσμάτων στα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης την αντίστοιχη περίοδο. Με ανεξάρτητη αντικειμενική επιστημονική μεθοδολογία οι μετρήσεις του ΑΠΘ επιβεβαιώνουν την ορθότητα της απόφασης της Ελληνικής Πολιτείας για σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων μετά τις 3 Μαΐου 2020.
«Το ΑΠΘ θα συνεχίσει, μαζί με την ΕΥΑΘ, να παρακολουθεί συστηματικά την παρουσία του γονιδιώματος του ιού στα λύματα της Θεσσαλονίκης ως δείκτη του επιπέδου διασποράς του ιού στον πληθυσμό της πόλης με στόχο την έγκυρη και έγκαιρη (εντός 24 ωρών) επιστημονική ενημέρωση και υποστήριξη της Ελληνικής Πολιτείας στη λήψη κρίσιμων αποφάσεων για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Υπενθυμίζεται ότι ο προσδιορισμός της συγκέντρωσης του γονιδιώματος του ιού στα λύματα υποδεικνύει τη διασπορά του ιού σε όλη την κοινότητα (συμπτωματικούς και ασυμπτωματικούς φορείς), οπότε η έγκαιρη πληροφόρηση έχει ιδιαίτερη αξία, καθώς μπορεί να προλάβει πιθανή έξαρση του ιού πριν ακόμη υπάρξει αύξηση κρουσμάτων», δήλωσε ο Πρύτανης του ΑΠΘ και συντονιστής του έργου από την πλευρά του Αριστοτελείου, Καθηγητής Νικόλαος Γ. Παπαϊωάννου.
Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος της ΕΥΑΘ Α.Ε., Καθηγητής Άγις Μ. Παπαδόπουλος, επισήμανε ότι «η ΕΥΑΘ, με το ιδιαίτερα καταρτισμένο επιστημονικό προσωπικό της, συνεργάζεται σε σταθερή βάση με τις εταιρείες ύδρευσης-αποχέτευσης μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων, αλλά και με ερευνητικούς φορείς. Από το ξέσπασμα της πανδημίας, εντατικοποιήσαμε την επικοινωνία με τους Ευρωπαίους ομολόγους μας με σκοπό την αξιοποίηση των ανεπεξέργαστων λυμάτων ως πολύτιμου “εργαλείου” στην έρευνα για την ανίχνευση του Covid-19. Η σύμπραξή μας με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο ήταν, στο πλαίσιο αυτό, αυτονόητη και επιβεβλημένη. Η συνεργασία μας άλλωστε είναι μακρά, σε διάφορα επίπεδα και με έμπρακτα τα οφέλη από αυτήν την άριστη διασύνδεση επιχειρηματικότητας και πανεπιστημιακής δράσης».
Η επιστημονική ομάδα του ΑΠΘ έχει δηλώσει συμμετοχή σε μεγάλο ευρωπαϊκό δίκτυο επιδημιολογικής παρακολούθησης λυμάτων και σε συνεργασία με ξένους επιστήμονες συνεχίζει να εργάζεται για τη βελτίωση της μεθοδολογίας ανίχνευσης του ιού. Η ομάδα του ΑΠΘ δεν αποφαίνεται μόνο για την παρουσία ή μη του γενετικού υλικού του ιού στα λύματα, αλλά προχωρεί και στην ποσοτικοποίηση των αποτελεσμάτων. Προσδιορίζει, δηλαδή, με ακρίβεια τη συγκέντρωσή του στα λύματα.
Αναφορικά με την αξιοπιστία του προσδιορισμού της συγκέντρωσης του ιού, η ομάδα του ΑΠΘ καινοτομεί σε διεθνές επίπεδο, καθώς αναπτύσσει μεθοδολογία εξορθολογισμού (rationalization) των μετρήσεων, η οποία εφαρμόζεται για πρώτη φορά σε λύματα και βασίζεται σε προχωρημένα φυσικοχημικά μοντέλα που εκτιμούν πιθανές παρεμποδίσεις ή αλλοιώσεις στην ανιχνεύσιμη ποσότητα του ιού από άλλα διαλυμένα ή διεσπαρμένα υλικά στα λύματα.
Η οριζόντια διεπιστημονική προσέγγιση του προβλήματος της επιτήρησης των λυμάτων που εφαρμόζεται από τους μοριακούς βιολόγους, φαρμακολόγους, ιατρούς λοιμωξιολόγους, μηχανικούς τεχνικής περιβάλλοντος και χημικούς της ομάδας του ΑΠΘ έχει τεράστια υγειονομική σημασία όχι μόνο στην περίπτωση της τωρινής πανδημίας αλλά, γενικότερα, ως διαχρονικό παρατηρητήριο δημόσιας υγείας και ευεξίας του πληθυσμού.
Στόχος της ομάδας του ΑΠΘ είναι να υπηρετήσει την Ελληνική Πολιτεία και τους πολίτες της χώρας υπό τον θεσμικό ρόλο ενός Εθνικού Κέντρου Αναφοράς για την παρακολούθηση της συγκέντρωσης του ιού SARS-CoV-2 στα υγρά απόβλητα ως έμμεσου δείκτη του βαθμού διασποράς του ιού σε πόλεις και οικιστικά συγκροτήματα, ιδρύματα, δομές φιλοξενίας μεταναστών καθώς και μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες κατά τη διάρκεια της θερινής τουριστικής περιόδου. Το εν λόγω Εθνικό Κέντρο Αναφοράς θα μπορέσει να αξιοποιήσει μελλοντικά την υπό δημιουργία τράπεζα δεδομένων και δειγμάτων στο ΑΠΘ για πιθανή επανεμφάνιση της παρούσας επιδημίας, καθώς και για άλλες χρήσιμες μετρήσεις που αφορούν τη δημόσια υγεία.
ΨΗΦΙΣΜΑ της Νομικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης για τον θάνατο της Αλίκης Κιάντου – Παμπούκη
Δημοσιεύτηκε στις 23/05/2020
Η Νομική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης εκφράζει τη βαθιά της θλίψη για τον θάνατο της Αλίκης Κιάντου – Παμπούκη Ομότιμης Καθηγήτριας του ΑΠΘ
Ως ελάχιστο δείγμα τιμής για την επιστημονική και κοινωνική προσφορά της, η Κοσμητεία της Σχολής ομόφωνα αποφάσισε: Να εκφραστούν τα συλλυπητήρια στην οικογένεια της εκλιπούσης
Να δημοσιευθεί το παρόν Ψήφισμα στον ιστότοπο της Νομικής Σχολής.
Πώς θα ανοίξουν τις πύλες τους τα πανεπιστήμια για τη διενέργεια εργαστηρίων και εξεταστικής
Δημοσιεύτηκε στις 23/05/2020
ΕΛΛΑΔΑ /Παρασκευή 22 Μαΐου 2020, 16:44:42 / Τελευταία Ενημέρωση: 20:44 / Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Από την ερχόμενη Δευτέρα, 25 Μαΐου, θα ανοίξουν ξανά τις πύλες τους τα ΑΕΙ προκειμένου να πραγματοποιούνται δια ζώσης εργαστηριακές και κλινικές ασκήσεις και να ολοκληρωθεί το εξάμηνο. Τις οδηγίες, βάσει των οποίων θα λειτουργήσουν τα πανεπιστήμια για εργαστήρια και εξεταστική, καθορίζει Κοινή Υπουργική Απόφαση του υπουργού Υγείας, Βασίλη Κικίλια και του υφυπουργού Παιδείας, Βασίλη Διγαλάκη που υπεγράφη σήμερα, Παρασκευή, και αναμένεται να δημοσιοποιηθεί άμεσα στο ΦΕΚ.
Για τους φοιτητές Επιστημών Υγείας
Σύμφωνα με τα όσα ορίζει η ΚΥΑ, για τους φοιτητές των προγραμμάτων σπουδών πρώτου και δεύτερου κύκλου των ΑΕΙ, των οποίων το γνωστικό αντικείμενο εμπίπτει στην επιστημονική περιοχή των Επιστημών Υγείας και η εκπαιδευτική διαδικασία περιλαμβάνει κλινική άσκηση σε χώρους παροχής υπηρεσιών υγείας, εφαρμόζονται τα εξής:
α) Με επιμέλεια της Συνέλευσης του Τμήματος κάθε ΑΕΙ, πριν την έναρξη της συμμετοχής των φοιτητών σε κλινικές ασκήσεις, πραγματοποιούνται υποχρεωτικά ενημερώσεις από το διδακτικό προσωπικό προς τους φοιτητές προκειμένου να παρασχεθεί πλήρης πληροφόρηση για τη νόσο και τα μέτρα πρόληψης.
β) Οι φοιτητές και το διδακτικό προσωπικό των ΑΕΙ, κατά τη διενέργεια των κλινικών ασκήσεων εφαρμόζουν υποχρεωτικά όλα τα αναγκαία μέτρα ατομικής προστασίας, όπως αυτά εκάστοτε ισχύουν για το πάσης φύσεως προσωπικό, το οποίο απασχολείται σε χώρους παροχής υπηρεσιών υγείας. Η χρήση ιατρικής μάσκας εντός των χώρων νοσοκομείων, χώρων παροχής υπηρεσιών υγείας ή χώρων έκθεσης σε βιολογικό υλικό ασθενών είναι υποχρεωτική.
γ) Ο ανώτατος αριθμός των εκπαιδευόμενων φοιτητών δύναται να ανέλθει σε δεκαπέντε (15) ανά ομάδα διεξαγωγής κλινικών ασκήσεων. Σε περίπτωση υπέρβασης του εν λόγω αριθμού, πραγματοποιούνται περισσότερες ομάδες, με δυνατότητα μείωσης του χρόνου διεξαγωγής της κλινικής άσκησης των φοιτητών, όπου αυτό είναι αναγκαίο.
δ) Δεν επιτρέπεται η συμμετοχή των φοιτητών των ΑΕΙ σε κλινικές ασκήσεις που αφορούν στην εξέταση και παρακολούθηση ασθενών που νοσούν από COVID-19, καθώς και η διαχείριση εργαστηριακών δειγμάτων ασθενών με νόσο COVID-19.
Για τα εργαστήρια εκτός χώρων υγείας
Για τους φοιτητές των προγραμμάτων σπουδών πρώτου και δεύτερου κύκλου των ΑΕΙ, των οποίων η εκπαιδευτική διαδικασία περιλαμβάνει εργαστηριακές ασκήσεις εκτός χώρων υπηρεσιών υγείας, οι οποίες δεν δύνανται να διεξαχθούν με μέσα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, εφαρμόζονται τα εξής:
α)Οι ομάδες των φοιτητών για τη διεξαγωγή των εργαστηριακών ασκήσεων είναι υποχρεωτικά ολιγομελείς. Ο ακριβής αριθμός καθορίζεται λαμβάνοντας υπόψη ότι στον χώρο διεξαγωγής των εργαστηριακών ασκήσεων θα πρέπει να εξασφαλίζεται η διατήρηση απόστασης ενός και μισού (1,5) μέτρου μεταξύ όλων των συμμετεχόντων, ήτοι φοιτητών και διδακτικού προσωπικού.
β) Απαιτείται η ύπαρξη αλκοολούχου αντισηπτικού διαλύματος στον χώρο διεξαγωγής των εργαστηριακών ασκήσεων προς χρήση αυτού από τους φοιτητές και το διδακτικό προσωπικό.
γ) Η ευθύνη για τη χρήση μη ιατρικής μάσκας από τους φοιτητές και το διδακτικό προσωπικό καθ’ όλη τη διάρκεια της εργαστηριακής άσκησης εναπόκειται στο κάθε πρόσωπο.
δ) Ο σχετικός εξοπλισμός του εργαστηρίου (πάγκοι, εργαλεία κ.λπ.), που χρησιμοποιείται ανά περίπτωση, θα πρέπει να καθαρίζεται σχολαστικά μετά την ολοκλήρωση της εργαστηριακής άσκησης κάθε ομάδας φοιτητών και πριν την είσοδο της επόμενης.
ε) Από το πέρας της εργαστηριακής άσκησης κάθε ομάδας φοιτητών έως την έναρξη της επόμενης, οι χώροι θα πρέπει να παραμένουν κενοί τουλάχιστον για μισή ώρα, προκειμένου να υπάρξει ο απαραίτητος αερισμός και η κατάλληλη προετοιμασία για τη χρήση αυτών από την επόμενη ομάδα.
στ) Όλοι οι χώροι διεξαγωγής εργαστηριακών ασκήσεων θα πρέπει να καθαρίζονται σχολαστικά.
Εξεταστική – Γραπτές εξετάσεις
Κατά την εξεταστική περίοδο του εαρινού εξαμήνου του τρέχοντος ακαδημαϊκού έτους (2019-20), στις περιπτώσεις όπου απαιτείται η φυσική παρουσία φοιτητών και διδακτικού προσωπικού, εφαρμόζονται για τις γραπτές εξετάσεις τα εξής:
α) Οι εξετάσεις θα διενεργούνται σε αίθουσες και αμφιθέατρα με φυσικό αερισμό.
β) Οι εξετάσεις συστήνεται να έχουν μειωμένη χρονική διάρκεια.
γ) Ο ανώτατος αριθμός των εξεταζόμενων φοιτητών ανά χώρο εξέτασης (αίθουσα, αμφιθέατρο κλπ) καθορίζεται από το Πρυτανικό Συμβούλιο του οικείου ΑΕΙ ή την Κοσμητεία της οικείας Σχολής λαμβάνοντας υπόψη τις διαστάσεις των διαθέσιμων χώρων εξέτασης, καθώς και το γεγονός ότι υποχρεωτικά θα πρέπει να εξασφαλίζεται η διατήρηση απόστασης ενός και μισού (1,5) μέτρου προς κάθε κατεύθυνση μεταξύ των εξεταζόμενων φοιτητών. Για την εξέταση ενός μαθήματος συστήνεται να χρησιμοποιούνται όσο το δυνατόν περισσότεροι χώροι διεξαγωγής εξετάσεων.
δ) Απαιτείται η ύπαρξη αλκοολούχου αντισηπτικού διαλύματος στον χώρο διεξαγωγής των εξετάσεων, αλλά συστήνεται τόσο στο διδακτικό προσωπικό, όσο και στους φοιτητές να έχουν στην κατοχή τους και το δικό τους αλκοολούχο αντισηπτικό διάλυμα.
ε) Η ευθύνη για τη χρήση μη ιατρικής μάσκας από τους φοιτητές και το διδακτικό προσωπικό καθ’ όλη τη διάρκεια της εξέτασης εναπόκειται στο κάθε πρόσωπο.
στ) Όλοι οι χώροι διεξαγωγής εξετάσεων θα πρέπει να αερίζονται φυσικά τόσο κατά τη διενέργεια της εξέτασης, όσο και μετά την ολοκλήρωση αυτής.
ζ) Από το πέρας της εξέτασης ενός μαθήματος έως την έναρξη της επόμενης, οι χώροι θα πρέπει να παραμένουν κενοί τουλάχιστον για μία (1) ώρα.
Εξεταστική – Προφορικές εξετάσεις
Αντίστοιχα, για τις προφορικές εξετάσεις, η ΚΥΑ προβλέπει τα εξής:
α) Οι εξετάσεις θα διενεργούνται σε χώρους με φυσικό αερισμό.
β) Η εξέταση των φοιτητών θα πραγματοποιείται αποκλειστικά σε μικρές ομάδες φοιτητών, όπου εξασφαλίζεται η διατήρηση απόστασης ενός και μισού (1,5) μέτρου προς κάθε κατεύθυνση μεταξύ των εξεταζόμενων φοιτητών και του διδάσκοντος. Προς τούτο συστήνεται μείωση της χρονικής διάρκειας της εξέτασης.
γ) Οι εξεταζόμενοι φοιτητές και το διδακτικό προσωπικό συστήνεται να χρησιμοποιούν αλκοολούχα αντισηπτικά διαλύματα και προαιρετικά μη ιατρική μάσκα κατά τη διάρκεια διεξαγωγής της προφορικής εξέτασης.
Εναλλακτικοί τρόποι εξέτασης
Ειδικά για την εξεταστική περίοδο του τρέχοντος εαρινού εξαμήνου, δίνεται η δυνατότητα για εναλλακτικούς τρόπους εξέτασης, οι οποίοι δεν απαιτούν τη φυσική παρουσία των φοιτητών και του διδακτικού προσωπικού, σύμφωνα με τις αποφάσεις και τις οδηγίες του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Σε περίπτωση συμπτωμάτων/κρούσματος
Σε περίπτωση που κάποιος φοιτητής εμφανίσει συμπτώματα θα πρέπει να ενημερώνεται άμεσα ο υπεύθυνος διδάσκων του μαθήματος, προκειμένου να αξιολογείται το περιστατικό και ο φοιτητής να μην προσέρχεται για όσο διάστημα κριθεί απαραίτητο.
Τήρηση των μέτρων
Η ορθή εφαρμογή και τήρηση των προτεινόμενων μέτρων και κανόνων ασφαλείας παρακολουθείται από τον πρόεδρο του τμήματος και το διδακτικό προσωπικό του ΑΕΙ στο οποίο έχει ανατεθεί ανά περίπτωση το διδακτικό έργο των κλινικών ασκήσεων σύμφωνα με το εκάστοτε πρόγραμμα σπουδών.
Λειτουργία εστιών, εστιατορίων και κυλικείων
Από τις 25 Μαΐου θα λειτουργήσουν ξανά και οι φοιτητικές εστίες, για τους φοιτητές που θα είναι παρόντες στις κλινικές και εργαστηριακές ασκήσεις. Όπως ορίζει η Απόφαση, η επαναλειτουργία των φοιτητικών εστιών πραγματοποιείται αποκλειστικά σύμφωνα με τις ισχύουσες οδηγίες της Επιτροπής Αντιμετώπισης Εκτάκτων Συμβάντων Δημόσιας Υγείας από Λοιμογόνους Παράγοντες. Το πάσης φύσεως προσωπικό των ΑΕΙ, το προσωπικό του ΙΝΕΔΙΒΙΜ, καθώς και οι διαμένοντες στις εστίες φοιτητές υποχρεούνται όπως εφαρμόζουν στο σύνολό τους τα μέτρα ατομικής υγιεινής, τα περιβαλλοντικά μέτρα και τις λοιπές οδηγίες.
Σχετικά με τα φοιτητικά εστιατόρια και τα κυλικεία των ΑΕΙ, αυτά θα παραμείνουν κλειστά έως το τέλος του ακαδημαϊκού έτους 2019-20. Η σίτιση των φοιτητών θα πραγματοποιείται αποκλειστικά με παραλαβή φαγητού σε πακέτο τηρώντας διευρυμένο ωράριο λειτουργίας χωρίς να προκαλείται συνάθροιση των φοιτητών και δημιουργία ουρών αναμονής.
Αλλογενείς/αλλοδαποί φοιτητές
Σε περιπτώσεις αλλογενών/αλλοδαπών φοιτητών εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης και αλλογενών/αλλοδαπών φοιτητών εντός ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων των Κυπρίων φοιτητών, ισχύουν τα παραπάνω, ως προς τη συμμετοχή τους κλινικές και εργαστηριακές ασκήσεις και τις εξετάσεις. Για την είσοδό τους στην Ελλάδα, θα εφαρμόζονται οι ρυθμίσεις των ισχυουσών Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων για τη σύνδεση και την είσοδό τους στη χώρα, σύμφωνα με τις εκάστοτε παρεχόμενες οδηγίες της αρμόδια Επιτροπής.
Άλλες οδηγίες
Σε περίπτωση όπου ο διδάσκων, στον οποίον έχει ανατεθεί διδακτικό έργο σχετικά με τη διεξαγωγή κλινικών ή/ και εργαστηριακών ασκήσεων, ανήκει σε ομάδα αυξημένου κινδύνου (ευπαθή ομάδα), με απόφαση της Συνέλευσης του τμήματος, υπάρχει η δυνατότητα να ανατίθεται το εν λόγω διδακτικό έργο σε άλλον διδάσκοντα.
Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της χρήσης χώρων των Α.Ε.Ι. (αίθουσες, αμφιθέατρα, εργαστήρια κ.λπ.) για τις ανάγκες της εκπαιδευτικής διαδικασίας με φυσική παρουσία (εργαστηριακές ασκήσεις, εξετάσεις κ.λπ.) επιτρέπεται η χρήση κλιματιστικών μονάδων μόνο ανοικτού τύπου με πρόσφατη συντήρηση, όπου δεν προκαλείται ανακύκλωση του αέρα. Σε κάθε άλλη περίπτωση ισχύουν οι εκδοθείσες εγκύκλιοι του υπουργείου Υγείας. Τέλος, το σύνολο του προσωπικού των πανεπιστημίων οφείλει να συστήνει να αποφεύγεται ο τυχόν συνωστισμός και συγχρωτισμός των φοιτητών στους κοινόχρηστους χώρους των ΑΕΙ, με σκοπό την προστασία της δημόσιας υγείας.
Για ποιες περιπτώσεις ανοίγουν τα πανεπιστήμια
Η επαναλειτουργία της εκπαιδευτικής διαδικασίας για τα ΑΕΙ θα γίνει μόνο για τις ακόλουθες περιπτώσεις:
1. Για τη διενέργεια κλινικών και εργαστηριακών ασκήσεων, οι οποίες δεν μπορούν να γίνουν με μέσα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης,
2. Για την πρακτική άσκηση φοιτητών,
3. Για τη λειτουργία των εστιών για τη διαμονή των φοιτητών που απαιτείται να έχουν φυσική παρουσία στα ΑΕΙ,
4. Για τη λειτουργία των αιθουσών ηλεκτρονικών υπολογιστών, εργαστηρίων και αθλητικών εγκαταστάσεων, οι οποίες είναι απαραίτητες για τη διεξαγωγή των εργαστηριακών και κλινικών ασκήσεων,
5. Για τη διενέργεια προφορικών ή γραπτών εξετάσεων με φυσική παρουσία.
Έξι μεταμοσχεύσεις εν καιρώ πανδημίας πραγματοποίησε η Χειρουργική Κλινική Μεταμοσχεύσεων του ΑΠΘ – Επαναλειτουργούν τα Εξωτερικά Ιατρεία της
Δημοσιεύτηκε στις 15/05/2020
Θεσσαλονίκη, 15/5/2020
Με ιδιαίτερη την αίσθηση της επιστημονικής ευθύνης και της κοινωνικής αλληλεγγύης, η Χειρουργική Κλινική Μεταμοσχεύσεων του ΑΠΘ πραγματοποίησε με απόλυτη επιτυχία εν καιρώ της πανδημίας Covid -19 συνολικά έξι μεταμοσχεύσεις, εκ των οποίων δύο ήπατος και τέσσερις νεφρών. Η Κλινική αξιοποίησε εκατό τοις εκατό (100%) και τον αριθμό των προσφερόμενων πτωματικών δοτών γειτονικής ευρωπαϊκής χώρας, η οποία είχε αναστείλει το Εθνικό Πρόγραμμα Μεταμοσχεύσεών της. Οι παραπάνω δράσεις έγιναν υπό τον κεντρικό συντονισμό του Εθνικού Οργανισμού Μεταμοσχεύσεων και τη συνεργασία όλων των Μεταμοσχευτικών Κέντρων της χώρας.
Μάλιστα, είναι η πρώτη φορά, με εξαίρεση τις μετακινήσεις στην Κύπρο, που ελληνική Μεταμοσχευτική Ομάδα μεταβαίνει σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα για λήψη οργάνων. Αποτέλεσε, έτσι, στην πράξη το πιο δραστήριο Μεταμοσχευτικό Κέντρο της χώρας και σε αυτήν την περίοδο της ένδειας των προσφερόμενων πτωματικών μοσχευμάτων.
Παρά το γεγονός ότι η πανδημία επιδείνωσε τη μεταμοσχευτική δραστηριότητα στην Ελλάδα, η Χειρουργική Κλινική Μεταμοσχεύσεων του ΑΠΘ επαναλειτουργεί το Πρόγραμμα Μεταμοσχεύσεων Νεφρού από ζώντα δότη, αξιολογώντας με ιδιαίτερη προσοχή τα τρέχοντα επιστημονικά επιδημιολογικά δεδομένα, στο κρίσιμο αυτό διάστημα, μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων που επιβλήθηκαν στη χώρα μας.
Η Χειρουργική Κλινική Μεταμοσχεύσεων του ΑΠΘ ενημερώνει τους μεταμοσχευμένους ασθενείς, όπως και τους υποψήφιους λήπτες ηπατικού, νεφρικού και παγκρεατικού μοσχεύματος, ότι:
1. Από την Τετάρτη 13 Μαΐου 2020 επαναλειτουργούν τα Εξωτερικά Ιατρεία της Χειρουργικής Κλινικής Μεταμοσχεύσεων, τηρώντας αυστηρά όλα τα προβλεπόμενα, χωροταξικά και χρονικά, μέτρα στον χώρο του Εξωτερικού Ιατρείου (ΕΙ) της Χειρουργικής Κλινικής Μεταμοσχεύσεων ΑΠΘ, Ιατρείο 22Α και 22Β, στο Ισόγειο του Β΄ Κτιρίου του Γενικού Νοσοκομείου «Ιπποκράτειο» Θεσσαλονίκης, ως εξής:
• Μεταμόσχευση Ήπατος
Κάθε Τρίτη, κατά τις ώρες 09.00-13.30
• Μεταμόσχευση Νεφρού
Κάθε Δευτέρα, Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, κατά τις ώρες 09.00-13.30
• Μεταμόσχευση Παγκρέατος
Κάθε Τρίτη, κατά τις ώρες 09.00-13.30
• Γενικής Χειρουργικής
Κάθε Δευτέρα, Πέμπτη, κατά τις ώρες 09.00-13.30
2. Επίσης, προς διευκόλυνση των ασθενών και αποφυγή συνωστισμού στον χώρο του Νοσοκομείου, η Χειρουργική Κλινική Μεταμοσχεύσεων του ΑΠΘ ενημερώνει ότι είναι δυνατή η εκτέλεση της άυλης συνταγογράφησης σε όλους τους ασθενείς.
Τα ραντεβού κλείνονται κατά τις καθημερινές εργάσιμες ημέρες, εκτός Σαββάτου, Κυριακής, εορτών και αργιών, κατά τις ώρες 07.30 έως 14.30 με:
- Τηλεφωνική κλήση στον αριθμό 2310 892500
- Πρόσβαση στο διαδίκτυο (e-rantevou) στη διεύθυνση https://rantevou.ippokratio.gr/
- Τηλεφωνική κλήση για οποιαδήποτε ερώτηση-διευκόλυνση στο Γραφείο Συντονισμού στον αριθμό 2313 312068
Το Αριστοτέλειο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Θεσσαλονίκης αναστέλλει τις προγραμματισμένες εκδηλώσεις του με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων
Δημοσιεύτηκε στις 15/05/2020
Θεσσαλονίκη, 15/5/2020
Το Αριστοτέλειο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Θεσσαλονίκης (ΑΜΦΙΘ), λόγω της δυσμενούς συγκυρίας, αναστέλλει τις προγραμματισμένες για την περίοδο 17-29 Μαΐου 2020 εκδηλώσεις του, με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων στις 18 Μαΐου.
Η Διεθνής Ημέρα Μουσείων υπενθυμίζει τον ρόλο των Μουσείων στη σύγχρονη κοινωνία. Είναι μια επέτειος στην οποία συμμετέχουν όλα σχεδόν τα Μουσεία του κόσμου, ως φορείς πολιτισμικών ανταλλαγών, με σκοπό τη μόρφωση και τη συνεργασία. Φέτος αυτή η επέτειος θα γιορταστεί διαφορετικά.
Το ΑΜΦΙΘ, που βρίσκεται στην αρχική φάση δημιουργίας του και στα πρώτα βήματα λειτουργίας του, καθώς πέρυσι απέκτησε στέγη, τερματίζει, επίσης, την ιδιαίτερα επιτυχημένη έκθεση «Ορυκτά και Άνθρωπος – Ορυκτά και Τέχνη».
Η επιτυχία της συγκεκριμένης έκθεσης, η οποία διοργανώθηκε από τον Σύνδεσμο Μεταλλευτικών Επιχειρήσεων και το Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας σε συνεργασία με το Αριστοτέλειο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Θεσσαλονίκης, αποτυπώνεται στα νούμερα επισκεψιμότητας και στο μεγάλο ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε από πολλούς φορείς, καθώς και από την προβολή που έλαβε από τα ΜΜΕ.
Συγκεκριμένα, στις 22 εβδομάδες λειτουργίας της (7 Οκτωβρίου 2019 – 13 Μαρτίου 2020) την έκθεση επισκέφθηκαν συνολικά 29.198 άτομα, από τα οποία 11.013 ήταν παιδιά/μαθητές, 15.537 ενήλικες ημεδαποί και 2.648 αλλοδαποί, ενώ πραγματοποιήθηκαν 229 οργανωμένες ξεναγήσεις και 4 δημόσιες διαλέξεις. Το ΑΜΦΙΘ σύντομα θα ανακοινώσει ψηφιακές εκδηλώσεις.
Η έκθεση φιλοξενήθηκε στον νέο χώρο του Μουσείου, στο κτίριο της πρώην Ναυτικής Διοίκησης, στην Προβλήτα Α, στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, μετά την παραχώρηση των εγκαταστάσεων από τον Δήμο Θεσσαλονίκης.
Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης θεσμοθέτησε το Αριστοτέλειο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Θεσσαλονίκης το οποίο αποτελεί πρότυπο μουσειακό, ερευνητικό, εκπαιδευτικό και πολιτιστικό κέντρο όχι μόνο για τη Βόρεια Ελλάδα αλλά και για ολόκληρη τη χώρα. Οι δραστηριότητές του αφορούν την καταγραφή, την έρευνα, τη μελέτη, την προβολή, την έκθεση, τη διατήρηση και την εκπαίδευση, οι οποίες αντιστοιχούν στα γνωστικά αντικείμενα διαχρονικής και σύγχρονης γεω-βιοποικιλότητας του ελληνικού χώρου. Το υλικό για τη συγκρότηση του Μουσείου προέρχεται από αρκετά τμήματα του ΑΠΘ. Οι ανεκτίμητες αυτές συλλογές χρονολογούνται από την περίοδο 1927-29 και θα αναδειχτούν με κάθε πρόσφορο τρόπο.
Στόχοι του ΑΜΦΙΘ είναι:
- Η διεπιστημονική προσέγγιση, προστασία και ανάδειξη της γεωλογικής και βιολογικής κληρονομιάς και της φυσικής και οικολογικής ιστορίας της Ελλάδας.
- Η διάδοση της ακαδημαϊκά καλλιεργούμενης γνώσης με νέες μεθόδους μάθησης και βιωματικής οικείωσης στην πανεπιστημιακή κοινότητα και γενικότερα στην κοινωνία.
- Η εκπαίδευση προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών, καθώς και η επιστημονική κατάρτιση ειδικών ερευνητών.
- Η ενημέρωση, εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση της ελληνικής κοινωνίας σε θέματα που αφορούν τη φύση και το περιβάλλον, σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο.
Η δραστηριότητα του ΑΜΦΙΘ έως σήμερα
Το ΑΜΦΙΘ στα τέσσερα χρόνια λειτουργίας του πραγματοποίησε με επιτυχία και συμμετείχε σε πολλές εκδηλώσεις, όπως η έκθεσή του με τίτλο «Το Δάσος κάτω από το δρόμο», σε συνεργασία με το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Απολιθωμένου Δάσους Λέσβου. Οι επισκέπτες ξεπέρασαν τις 3.000, ενώ στο πλαίσιο της έκθεσης οργανώθηκαν και επιστημονικές ομιλίες. Επίσης, πραγματοποίησε την εκδήλωση στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού (Νοέμβριος 2017) «Όλυμπος, η δημιουργία του βουνού των Θεών», με εκλαϊκευμένες επιστημονικές ομιλίες και προβολή αντίστοιχου ντοκιμαντέρ (Ellopia TV), την έκθεση «Ζωομορφές», σε συνεργασία με το Τμήμα Βιολογίας του ΑΠΘ, και την επιτυχημένη έκθεση (Απρίλιος – Ιούλιος 2018) στον νέο Πολυχώρο Πολιτισμού Ισλαχανέ: «40 Χρόνια από το Σεισμό της Θεσσαλονίκης 1978, Οι παλαιότεροι θυμούνται, οι νεότεροι μαθαίνουν». Στον νέο χώρο του Μουσείου στο Λιμάνι, φιλοξενήθηκε η έκθεση «Το Δεινοθήριο της Λέσβου» που διοργανώθηκε σε συνεργασία με το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Απολιθωμένου Δάσους Λέσβου (Μάιος – Ιούνιος 2019).
Το Αριστοτέλειο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Θεσσαλονίκης αποτελεί πλέον θεσμό για τη Θεσσαλονίκη, τη Μακεδονία και τη Βόρεια Ελλάδα κι έχει βάλει ήδη τη σφραγίδα του στην πόλη και τους πολίτες της.
Φωτογραφίες 1 και 2: Ορυκτά που παρουσιάστηκαν στην έκθεση «Ορυκτά και Άνθρωπος – Ορυκτά και Τέχνη».
Φωτογραφία 3: Το Δεινοθήριο της Λέσβου
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα του ΑΠΘ στην Ψηφιακή Ακαδημία Πολιτών, μια πρωτοβουλία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης
Δημοσιεύτηκε στις 15/05/2020
Θεσσαλονίκη, 15/5/2020
Στην εκπαίδευση των πολιτών που θέλουν να βελτιώσουν τις ψηφιακές τους δεξιότητες συμβάλλει το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης μέσω της Ψηφιακής Ακαδημίας Πολιτών, μιας πρωτοβουλίας του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Πέντε Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα του ΑΠΘ, από την ψηφιακή πλατφόρμα opencourses.auth, επιλέχθηκαν από ομάδα εμπειρογνωμόνων του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σε συνεργασία με ακαδημαϊκούς και ειδικούς στην ψηφιακή εκπαίδευση, και παρέχονται από την Ψηφιακή Ακαδημία Πολιτών.
Τα μαθήματα που επιλέχθηκαν από το ΑΠΘ είναι τα εξής:
· Αντικειμενοστρεφής προγραμματισμός, από το Τμήμα Πληροφορικής
Επίκουρος Καθηγητής Γρηγόριος Τσουμάκας
· Διεπαφές φορητών συσκευών, από το Τμήμα Πληροφορικής
Επίκουρος Καθηγητής Διονύσιος Πολίτης
· Εισαγωγή στη Δασική Πληροφορική, από το Εργαστήριο Δασικής Πληροφορικής του Τμήματος Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος
Καθηγήτρια Ζαχαρούλα Ανδρεοπούλου
· Πληροφοριακά συστήματα και περιβάλλον, από το Εργαστήριο Δασικής Πληροφορικής του Τμήματος Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος
Καθηγήτρια Ζαχαρούλα Ανδρεοπούλου, Αναπληρωτής Καθηγητής Παναγιώτης Λεφάκης
· Προχωρημένα θέματα επικοινωνίας ανθρώπου υπολογιστή, από το Τμήμα Πληροφορικής
Επίκουρος Καθηγητής Διονύσιος Πολίτης
«Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, πρωτοπόρο στην ψηφιακή εποχή, βρίσκεται πάντα κοντά στην κοινωνία και ανταποκρίνεται με τον καλύτερο τρόπο στις προκλήσεις των καιρών. Η επιλογή αυτή τιμά το Πανεπιστήμιό μας και αποτελεί μια ακόμη απόδειξη της εξωστρέφειάς του. Οι συνάδελφοί μας δεν επικοινωνούν τη γνώση τους μόνο εντός του Πανεπιστημίου, αλλά την προσφέρουν απλόχερα και στην κοινωνία», επισημαίνει ο Πρύτανης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Καθηγητής Νικόλαος Γ. Παπαϊωάννου.
Τα κριτήρια επιλογής των μαθημάτων αφορούσαν την ποιότητα και την πληρότητα του περιεχομένου και της δομής τους καθώς και την αρτιότητά τους με βάση τα χαρακτηριστικά της ψηφιακής εκπαίδευσης.
Τα συγκεκριμένα μαθήματα είναι διαθέσιμα στο κοινό μέσω της Ψηφιακής Ακαδημίας Πολιτών (https://nationaldigitalacademy.gov.gr/), στην ενότητα «Επιστήμη Υπολογιστών».
Η Ψηφιακή Ακαδημία Πολιτών είναι μία δυναμική διαδικτυακή πλατφόρμα η οποία παρέχει δωρεάν εκπαιδευτικό υλικό στους πολίτες. Στην πρώτη της έκδοση διαθέτει 156 μαθήματα βασικού και προχωρημένου επιπέδου που αντιστοιχούν σε πάνω από 1.500 ώρες εκπαίδευσης. Οι θεματικές ενότητες αλλά και τα μαθήματα που προσφέρει θα εμπλουτίζονται συνεχώς, προκειμένου να καλύψουν μεγαλύτερο εύρος εκπαιδευτικών αναγκών.
Απόφαση της Συγκλήτου του ΑΠΘ για τις εξετάσεις του εαρινού εξαμήνου
Δημοσιεύτηκε στις 09/05/2020
Θεσσαλονίκη, 9/5/2020
Η Σύγκλητος του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κατά τη συνεδρίασή της στις 8 Μαΐου 2020, αφού συζήτησε διεξοδικά το ζήτημα της διεξαγωγής των εξετάσεων του εαρινού εξαμήνου μέσα στις συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί λόγω του κορωνοϊού, αποφάσισε ομόφωνα τα ακόλουθα:
1. Η υγεία και η ασφάλεια των φοιτητών/φοιτητριών και του προσωπικού είναι αδιαπραγμάτευτες και δεν μπορεί παρά να αποτελούν το πρώτιστο μέλημα για την ακαδημαϊκή κοινότητα.
2. Οι σημερινές συνθήκες και οι περιορισμοί που επιβάλλουν δεν επιτρέπουν τη διεξαγωγή των εξετάσεων με φυσική παρουσία, όπως εύλογα θα απαιτούσε η ακαδημαϊκή παράδοση.
3. Προκειμένου να ολοκληρωθεί η ακαδημαϊκή διαδικασία κατά το τρέχον εαρινό εξάμηνο, οι εξετάσεις θα πραγματοποιηθούν «εξ αποστάσεως» με κατάλληλες μεθόδους και πρακτικές, έτσι ώστε να δοθεί η δυνατότητα σε όλους τους φοιτητές και όλες τις φοιτήτριες να λάβουν μέρος σ’ αυτές με συνθήκες ισονομίας, χωρίς κινδύνους για την υγεία τη δική τους, του οικείου περιβάλλοντός τους, αλλά και του προσωπικού του πανεπιστημίου.
4. Για την ομαλή διεξαγωγή των «εξ αποστάσεως» εξετάσεων, θα ληφθεί ιδιαίτερη μέριμνα για τη διασφάλιση της αξιοπιστίας, της εγκυρότητας και της αντικειμενικότητας της όλης διαδικασίας.
5. Ο χρόνος έναρξης και η διάρκεια των εξετάσεων κάθε Τμήματος θα προσδιορίζονται με αποφάσεις των Τμημάτων. Σε κάθε περίπτωση, και προκειμένου να ολοκληρωθεί η διανομή των συγγραμμάτων μέχρι τις 10 Ιουνίου, οι εξετάσεις θα μπορούν να ξεκινήσουν το νωρίτερο στις 17 Ιουνίου και συνιστάται να ολοκληρωθούν έως τις 31 Ιουλίου. Στα μαθήματα του χειμερινού εξαμήνου, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες του 8ου εξαμήνου ή του 10ου εξαμήνου και άνω (για Σχολές τεταρτοετούς και πενταετούς φοίτησης αντίστοιχα) μπορούν, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, να εξεταστούν «εξ αποστάσεως» και πριν από τη 17η Ιουνίου.
Τέλος, η Σύγκλητος επιθυμεί να διακηρύξει ότι η πραγματοποίηση των μαθημάτων και των εξετάσεων «εξ αποστάσεως» αποτελεί πρακτική έκτακτης ανάγκης και σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να υποκαταστήσει στο μέλλον τη διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας με φυσική παρουσία.
Κηδεύεται σήμερα ο Ι. Σειραδάκης
Δημοσιεύτηκε στις 04/05/2020
Κηδεύεται σήμερα σε στενό οικογενειακό κύκλο ο διακεκριμένος ομότιμος καθηγητής Αστροφυσικής Γιάννης Σειραδάκης.
Επιθυμία της οικογένειας είναι αντί στεφάνου να γίνεται κατάθεση από όποιον επιθυμεί σε λογαριασμό της Εταιρείας Αστρονομίας και Διαστήματος (ΕΑΔ) για την υποστήριξη της προετοιμασίας των παιδιών που θα συμμετάσχουν στην επόμενη Διεθνή Ολυμπιάδα Αστρονομίας & Αστροφυσικής (International Olympiad on Astronomy and Astrophysics – IOAA), της οποίας η ΕΑΔ είναι ο επίσημος φορέας για τη χώρα μας.
Ο Σύλλογος Αποφοίτων Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κατέθεσε ένα ποσό στη μνήμη του αξιαγάπητου καθηγητή
Οι λογαριασμοί της ΕΑΔ είναι οι ακόλουθοι:
ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ
Ι-ΒΑΝ: GR1601102670000026748000796
ALPHA BANK
I-BAN: GR21 0140 3110 3110 0200 2010830
EUROBANK
I-BAN: GR69 026 0159 0000 81 0102406248
Στην αιτιολογία πρέπει να αναγράφεται "Στη μνήμη του καθηγητή Ι. Σειραδάκη".
Για το ποσό που θα συγκεντρωθεί, θα ενημερωθεί πρωτίστως η οικογένεια του εκλιπόντος, ενώ στη συνέχεια αυτό θα διατεθεί το καλοκαίρι του 2021 για τη φιλοξενία και εκπαίδευση των 5 μαθητών της Ολυμπιακής Ομάδας Αστρονομίας – Αστροφυσικής. Μια διαδικασία στην οποία ο κ. Σειραδάκης συμμετείχε ανελλιπώς από το 2007, ως ιδρυτικό μέλος της ΔΟΑΑ, μέχρι πρόσφατα.