Στο Λονδίνο η έκθεση φωτογραφίας «Η Κωνσταντινούπολη των Jean Pascal Sebah & Polycarpe Joaillier (1890-1900) από την Τρικόγλειο Βιβλιοθήκη του ΑΠΘ»

 

 

 

Θεσσαλονίκη, 5/12/2019

Μετά την Κωνσταντινούπολη και τη Στουτγκάρδη, η έκθεση φωτογραφίας με πολύ σπάνιο υλικό «Η Κωνσταντινούπολη των Jean Pascal Sebah & Polycarpe Joaillier (1890-1900) από την Τρικόγλειο Βιβλιοθήκη του ΑΠΘ» ταξιδεύει και πάλι εκτός συνόρων, αυτή τη φορά στο Λονδίνο.

 

Η Κεντρική Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης του ΑΠΘ σε συνεργασία με το Τμήμα ‘Eleni’ των Daughters Of Penelope του Λονδίνου και το Τμήμα ΑHEPA Hj1 των Αθηνών, το MOMUS-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και την Αγιορειτική Εστία παρουσιάζουν την έκθεση στο κοινό του Λονδίνου, το οποίο θα έχει τη δυνατότητα να δει για πρώτη φορά το αρχειακό υλικό των δύο φωτογράφων, που αποτύπωσαν με τον φακό τους εντυπωσιακές, άγνωστες και άκρως γοητευτικές πτυχές της Πόλης της τελευταίας δεκαετίας του 19ου αιώνα.

 

Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου 2019, στις 19.00 (ώρα Αγγλίας), στον Ιερό Ναό της Αγίας Σοφίας, London, Bayswater, W2 4LQ. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις  15 Δεκεμβρίου 2019.

 

Στην έκθεση παρουσιάζονται 10 φωτογραφίες και ένα βίντεο με 104 φωτογραφίες, προερχόμενες από τη Φωτοθήκη της Τρικογλείου Βιβλιοθήκης, των Jean Pascal Sebah (1872-1947) και Polycarpe Joaillier (1848-1904), οι οποίοι δημιούργησαν το φωτογραφικό εργαστήριο Sebah & Joaillier και ασχολήθηκαν κυρίως με τη φωτογράφιση της Κωνσταντινούπολης και της Αιγύπτου. Οι δύο φωτογράφοι επιδίωκαν να παράγουν εντυπωσιακά φωτογραφικά λευκώματα, τα οποία προορίζονταν να πουληθούν σε επισκέπτες από τη Δύση που γοητεύονταν από το φυσικό περιβάλλον και τα μνημεία του παρελθόντος. Ωστόσο, σε κάποιες από τις φωτογραφίες εμφανίζονται δείγματα της πρόθεσής τους να δημιουργήσουν όχι μόνο ντοκουμέντα, αλλά και έργα τέχνης.

 

Στο κείμενο των επιμελητών της έκθεσης, Θοδωρή Μάρκογλου, Αντώνη Σαραγιώτη, και Μαρίας Φαρμάκη, μεταξύ άλλων, υπογραμμίζεται: «Οι εικόνες με τα χαρακτηριστικά της καρτ ποστάλ είναι συγχρόνως και απόπειρες διαχείρισης του φωτός και της σκιάς στη σύνθεση. Είναι ηθογραφικές και εθνογραφικές, αλλά ταυτόχρονα η παρουσία της ανθρώπινης μορφής ‘‘καδράρεται’’ σ' ένα μελαγχολικό, συμβολικό, ενίοτε σουρεαλιστικό, τοπίο, εικόνες δηλαδή τουριστικές, αλλά με βαθιά εικαστικό χαρακτήρα. Η διττή αυτή φύση καθιστά τις εικόνες αυτές ξεχωριστές ακόμη και σήμερα, όχι μόνο ως ντοκουμέντα της εποχής και ως δείγματα της τεχνολογίας της, αλλά και ως προσπάθειες της φωτογραφίας του 19ου αιώνα να ανυψωθεί στο επίπεδο των καλών τεχνών».

 

Σημειώνεται ότι το σπάνιο αυτό φωτογραφικό υλικό εκτέθηκε για  πρώτη φορά από τον Απρίλιο έως τον Ιούνιο του 2017 στη Θεσσαλονίκη, στον εκθεσιακό χώρο της Αγιορειτικής Εστίας. Τον Οκτώβριο του 2017 μεταφέρθηκε στην Κωνσταντινούπολη και, στη συνέχεια, παρουσιάστηκε (Μάιος-Ιούνιος 2018) στο Ιστορικό Μουσείο της Αλεξανδρούπολης. Τον Νοέμβριο του 2018 παρουσιάστηκε στην αίθουσα εκδηλώσεων της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας Αγίων Πέτρου και Παύλου στη Στουτγκάρδη (Feuerbach),  τον Ιούνιο του 2019 στην Ακαδημία Αθηνών και τον Οκτώβριο-Νοέμβριο του 2019 στο Ζιντζιρλί Τζαμί Σερρών, εντυπωσιάζοντας το κοινό.

 

Συλλογή Ιωάννη Τρικόγλου

 

Η Συλλογή Ιωάννη Τρικόγλου αποτελεί δωρεά του ομογενή από την Αίγυπτο Ιωάννη Τρικόγλου στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το 1963. Με τακτοποιημένο το ποικίλου περιεχομένου προσωπικό αρχείο του Ιωάννη Τρικόγλου, με ψηφιοποιημένο τον κατάλογο και πολλά αντικείμενα της συλλογής, το μέγεθος της Τρικογλείου Βιβλιοθήκης, της «κιβωτού της μνήμης του ελληνισμού», όπως αποκαλούσε ο δωρητής τη συλλογή του, στην Κεντρική Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης του ΑΠΘ περιλαμβάνει 14.012 τόμους βιβλίων, που αντιστοιχούν σε 10.783 ελληνικούς και ξενόγλωσσους τίτλους για την ελληνική ιστορία, κυρίως την Ελληνική Επανάσταση του 1821 και τη Ναυμαχία του Ναυαρίνου, για την αρχαιολογία, τη λαογραφία, τη  λογοτεχνία, τον περιηγητισμό, τον φιλελληνισμό και γενικότερα για τον ελληνισμό της Μεσογείου, με πολλές σπάνιες εκδόσεις και λευκώματα (από το 1495 έως τα μέσα του 20ού αιώνα).